San Francisco, öböl, redwood, bor és szőlő, mi mennyi(be kerül)
San Francisco
és környéke centrális helyet foglalt el utunk során, mint ahogy ez szép
lassan bizonyára már ki is derült. Itt rögtön egy légi felvétel a városról
az óceán felől D-K felé nézve.
A
háttérben látható víz a San Franciscói öböl, annak is a déli része.
Az öböl északi végéhez közel, Napa városkában volt az unokatestvéreméknél
a "főhadiszállásunk", innen mentünk a nagyobb utakra és ide tértünk
mindig vissza pár napra a következő utazás előtt.
Így aztán San Franciscót is, a környéket is nem egyetlen koncentrált kiránduláson,
hanem ismétlődő rövid látogatások során fedeztük fel. Ez jó, hatékony módszer,
szívem szerint minden helyet, amelyik tetszik, több menetben ismernék meg.
Legelső megérkezésünkkor rögtön a reptérről Napa-ba menet átautóztunk az
esti városon és a Golden Gate hídon, majd másik alkalommal autóval jöttünk
be Napa-ból, egyszer pedig menetrendszerű gyorsmotorossal Vallejoból (városka
Napa közelében, az öböl északi végénél). Ez
egy katamarán-testű, vízturbina-hajtású jószág, egy óra alatt bependerített
Vallejoból San Francisco közepébe. Csodálatos volt, mert végighajóztuk
az északi öblöt, átmentünk a Richmond-i gyönyörü girbe-gurba híd alatt
(de nem is dől össze, ha földrengés van! ld. kép), az út így még rövidebb
is volt, mint autóval, nem volt a városban parkolási gond. Ilyen híd, amelyik
az öblön keresztül visz, három is van, mindegyik ilyen 10km körüli hosszú,
nagyon szép példányok. A Richmond-i a legészakabbi, a középső San Francisco
down-townját közvetlenül köti össze az öböl túloldalán fekvő Oakland várossal
(a fenti széles légi látképen ez a híd látszik baloldalt fent a háttérben.)
A városban gyalog sétáltunk, ez adja a legtöbbet az idegen
városból. A légi felvételen látható a város központja, mely az öblöt délnyugati
oldalról határoló félsziget csücskén van. Szokás szerint felhőkarcolós
down-town képezi a magot (melyet egyébkén századunk második felében építettek
ki ilyen puccosra), melyet itt kivételesen nem rögtön a keretváros vesz
körül, hanem az emeletes házakból is álló 'sűrűbb' város, amitől San Francisco
annyira kedves az európai szemnek.
Ezek
közül a régebbiek a múlt század közepén épültek viktoriánus stílusban.
Az itt megmutatott profi fénykép (levlap) jól mutatja a kedves viktoriánus
házakat háttérben a downtown-nal. A város kedveltsége a turisták körében
teljesen egyértelmű, ennyi idegent Párizsban láttam egy tömegben. Mi is
növeltük a turistaforgalmat.
A város fekvése a félszigeten is nagyban hozzájárul annak szépségéhez.
A félsziget rettenetesen dimbes-dombos, a meredeken fel-le hullámzó utcák
valahol biztosan nekiszaladnak a tengernek. Egy-egy dombtetőn állva nagyszerű
kilátás nyílik az utca végén egy darab kikötővel, az öböl valamelyik része
néhány hajóval, valamelyik nagy híd egy darabjával, vagy éppen valamelyik
szigettel az öbölben.
Persze a város kijjebb minden határon túl szétterülő kertvárossá válik,
ez itt sem hiányozhat, de a városközpont a dimbdombsága miatt a szemet
nem engedi szabadjára, mindig csak egy emberi léptékű kört lehet látni
a következő dombig.
A város kedves része a két nagy híd, az Észak felé az öböl bejáratát átívelő
Golden Gate híd, és az öblöt Keletnek átszelő SF-Oakland Bay Bridge (a
középső a korábban említett három közül) között terül el. A parton kikötők
sorakoznak, számozással különböztetik meg őket. A magasabb számúak a félsziget
északi csücske felé voltak a halászkikötők (Fisherman's Wharf), melyek
idők során egészen természetes módon fejlődtek, váltak turistacsapdává.
A folyamatot jól el tudom képzelni: a prosperáló halászat, a nem kevésbé
jövedelmező aranymosás és aranyásás, az ezekhez tartozó kereskedelem és
a mindezekkel kapcsolatos kocsmaforgalom egymást és az idegenforgalmat
egyre jobban erősítették, végül az idegenforgalom olyan meghatározó üzletággá
nőtte ki magát, hogy ma már az összes többi tényező ezt szolgálja. A halászkikötőkből
kirándulóhajók indulnak az öbölbe, a szigetekre, halászat maradt annyira,
hogy a kikötő a szükséges mértékig piszkos és halszagú maradjon, ill. hogy
a nagyszámú vendéglőt (most már nem illik kocsmának titulálni) el tudja
látni tengeri herkentyűvel.
Az amerikaiak állatbarátsága is jó szolgálatot tett: az egyik kishajó-kikötőbe
fókák költöztek be, mert a környéken olyan szardíniarajok vonulnak az óceánban,
amelyek a fókáknak táplálékul szolgálnak. Az állatokat nem volt szabad
elzavarni, a kishajó-kikötőt átköltöztették máshova, itt meg úgy elszaporodtak
a fókák, hogy az most már külön látványossága a helynek: a Pier 39-en külön
emelvényt állítottak fel a nézőközönségnek, hogy egyszerre minél többen
láthassák az állatokat. Itt nem éreztem a helyzetet fonáknak, mint a Rocky
Mountains NP szarvasbőgés-bámulásánál, mert itt egyrészt nem tud annyi
turista lenni, hogy az állatok ne legyenek legalább tízszer annyian, másrészt
annyira jól érzik magukat a számukra mesterséges (emberi) környezetben,
játszanak, bohóckodnak, döglenek a napon, hogy a szitu teljesen racionális
és kedves volt.
Persze ugyanígy racionális, hogy a Pier 39 kiépült olyan turistacsalogatónak
amihez foghatót keveset láttam. Mindent árusítanak, amit el lehet képzelni,
de volt egy gyümölcsüzlet, ahol annyi féle gyümölcsöt árultak, hogy én
nem találtam olyat, ami hiányzott volna. Eszméletlen alapterületen láda
láda mellett, minden gyümölcs nagy, egészséges, gusztusos. És persze aztán
a féleségek eperből, szőlőből, barackokból. Ja , az árak, hát az is jó
magas, 3-4 dollár egy font. (A vallejoi piacon egy dollár volt egy font
magnélküli szőlő!).
Az öbölben több sziget van, a leghíresebb
az Alcatraz, amelyen zord épület bizonyítja a sziget börtön-funkcióját.
Pár évvel ezelőtt ezt is utolérte a turizmus minden korláton túl való fejlődése,
a börtönt máshová telepítették, ide pedig betelepült a turizmus. Rendszeresen
indulnak ide a kirándulóhajók a Fisherman's Wharf-ról.Hasonló
a helyzet egy másik szigettel, a Treasure Island-del, amelyik korábban
a haditengerészet birtokában volt. Az utóbbi időben az egész amerikai hadsereget
visszafejlesztik (a légierő kivételével), így ez a katonai birtok is polgáriasul.
Ez a sziget egyébként rendkívül jól megközelíthető, mert keresztül megy
rajta a SF-Oakland Bay Bridge és lejárója is van, így valóban kedvező a
fekvése. Az utolsó Amerikában töltött napunkon lehetőségünk adódott a SF
öbölben vitorlázni. Príma szelünk volt és végighajóztunk a szigetek között
egészen a városig, elvitorláztunk a Fisherman's Wharf előtt, kintről is
megnéztük a fókákat.
A város 'kedves' részében több közismert turistalátványosság található,
ilyen a cable car, a Telegraph hill a kilátótoronnyal, a kínai városrész,
a meredek szerpentines Lombard street, amelynek minden amerikai filmben
szerepelnie kell, amelyben autós üldözés is folyik (és melyik filmben nincs
ilyen...), a Ghirardelli csokoládégyár (hűlt helye), ahol most előkelő
üzletek és vendéglők működnek, míg a dicső múltra egy néhány felállított
régi csokoládégyártó gép emlékeztet, de a modern St. Mary katedrális is,
mely pont olyan, mint Tokyoban a Kenzo Tange építette katolikus templom.
A fénykép a belváros tőszomszédságában elterülő Chinatown-t mutatja.
A cable car-ról azért érdemes pár műszaki szót szólni. A kocsit egy földalatti
csatornában görgőkön futó acélkötél húzza, a több km hosszú pálya több
független kötélkörből van összerakva, így válik a feladat egyáltalán megoldhatóvá.
De a többszöri meredek emelkedők és lejtők, valamint a több helyen is előforduló
90°-os fordulók miatt így is bámulatos a műszaki teljesítmény. Külön múzeum
mutatja be a cable car történetét és műszaki megoldásait, ez is a látványosságok
közé tartozik. Az üzem 100%-os kihasználásáról a turisták gondoskodnak,
a végállomáson a felszállásra mindig hosszú kígyózó sor várakozik.
San Franciscóban is van sok hontalan, bár nem minden, az utcán alvó polgár
az, jelentős számú turista is így 'száll meg'. A hontalanok azonban sokkal
kevésbé terhesek, mint nálunk, nem koldulnak, nem szólítanak lépten-nyomon
le. Egész utunk alatt senki nem állított meg vagy szólított le koldulási
szándékkal, pedig néhány esetben jó célpont lehettünk volna, pl. a parkban
ülve a padon a tízórainkat fogyasztva. A 'ki mindenki ül vagy fekszik a
földön' kérdés is másképpen vetődik itt fel, mint Európában. Mert itt -
a hontalanoktól most eltekintve - nemcsak a turista helyezi magát minden
gátlás nélkül kényelembe a földön, de a kimondottan jólöltözött hivatalnok
is, ha munka után van meg egy fél órája pl. a kishajó indulásáig, és el
szeretné nyugiban olvasni az újságot. Ilyen kategóriában egy harmincas,
kosztümös, kifogástalanul öltözött és kikészített fekete aktatáskás csinos
szőke hölgy okozta számomra a legnagyobb megdöbbenést, aki, miután megvette
az újságot a standon, leült a földre és elolvasta azt.
A város környezetéről is célszerű pár szót szólni.
Az óceán partja mentén Északra a várostól, a Golden Gate túlsó oldalán
van egy park, a Muir Woods csupa redwood fenyővel.
Ez a fenyőfajta nagyon soká, esetenként ezer évnél is tovább él. A park
bejáratánál van egy kiállított metszet, melyen a legrégebbi bejelölt dátum
915 volt. A még öregebb fáknak sajnos a közepe már odvas, így pontos évgyűrű-leszámlálásra
nincs mód, csak becsülni lehet. Ez az ezeréves metszet másfél méter átmérőjű
lehet, de a Golden Gate híd északi végénél egy kb. 2,5 m-es metszet van
kirakva, de ennek már lyukas a közepe. Már csak fénykép örökíti meg azt
a fát egy másik NP-ban California északi részén, melyen akkora odú van
az alján, melyen egy autó is átfér. Az odvasodás alul kezdődik és kifelé
az odú kinyílik, néha több irányban is. Így gyakori az olyan fa, amelyen
át lehet sétálni. Ezek az odvak egyébként a fabelső rohadásából adódnak,
és az indiánoktól tanult módszer szerint az elkezdődött rohadás megállítására,
vagy lelassítására tüzet gyújtanak az odúban és kiégetik azt. Meglepő volt
először a sok kiégett odújú fát látni az erdőben, csak később tudtuk meg,
hogy ez a tervszerű erdőgazdálkodás része. Ugyanennek a jegyében viszont
akarattal minden kidőlt fát otthagynak, maximum, hogy ha az útra dőlt rá,
akkor az út szélességének megfelelő darabot kivágják belőle. Így több helyen
is találkozik az ember a fák metszetével. Fantasztikus változatossága van
az évgyűrűk sűrűsödésének, az azévi időjárást, csapadékmennyiséget, sőt,
az átlagnál nagyobb légköri szennyezést is jól mutatja a gyűrűk vastagsága
és színe.
Az öböltől északra elterülő táj
dimbdombos, a dombok között három É-D irányú termékeny völgy fekszik. Ezek
egyike a Napa folyó völgye, melyben a századfordulón olasz és magyar bevándorlók
elkezdtek szőlőt telepíteni és ezzel az addig tipikusan sörivó fogyasztóközönség
ízlését folyamatosan borivásra megdolgozni. A manőver sikeres volt, nem
csoda, hiszen a klíma - megfelelő öntözés mellett - a legkiválóbb szőlők
gazdaságos termesztésének is kedvez. Így aztán rövidesen a völgy minden
vízszintes felületén szőlőt telepítettek és a völgyben vagy kéttucat korszerű
borászati nagyüzem jött létre. A szőlőtöveket a legkorszerűbb technológia
szerinti keskenysoros gépi megmunkálásnak megfelelően ültetik, minden soron
vízcső fut végig, melyről minden tőnél saját kis csöpögtető adagolja a
vizet. A technológiát a környéken működő kutatóintézet dolgozza ki speciálisan
a helyi viszonyokra.
A
konkurens vállalkozások mindent megtesznek a fogyasztóközönség megdolgozásáért.
Ezt ez a kép is mutatja, mely nem templomot, hanem a Mondavi olasz eredetű
ilyen borüzem bejáratát, központi épületét ábrázolja. A szobrok a bejárat
előtt a tulajdonos mecenaturájának kedves eredménye. A bejárattól balra
látható kereszt valójában egy kiterjesztett karú szent Ferenc szobor. Az
üzemben szervezett látogatások vannak előzetes bejelentkezéssel (hogy ne
legyen túl nagy tömeg egyszerre), nagyon szakszerű vezetéssel és a végén
borkóstolóval. Az ismertetőből az is kiderül, hogy a Napa-völgy nem elhanyagolható
részét adja az Egyesült Államok minőségi bortermelésének.
Sok. De ha az ember nem figyel nagyon oda, akkor még több
is lehet. Ezért néhány szempontot, tapasztalatot leírnék az útiterv kialakításához
a gazdaságosság szem előtt tartásával. Általánosságban igaz, hogy minden,
amit az ember idejekorán megtervezett, az sokkal olcsóbban kivitelezhető,
mint az utolsó pillanatban való elhatározások. Magamról is tudom, ez nagyon
nehéz, de érdemes gyakorolni, mert egy kétszeres szorzó (vagy akár még
több) is lehet az ára.
Az alábbi fejtegetéseknél szeretnék konkrét és informatív lenni, ezért
azon túl, hogy mire célszerű odafigyelni, nagyon sok ár-adatot is írok.
Az árak azonban színvonal /minőségfüggők, és magában hordozzák a tévedés,
a rossz mintavétel veszélyét. Nem szeretnék senkit félreinformálni, ezért
legalább a színvonalat pontosítanám, a tévedésekért csak elnézést tudok
kérni.
Tehát a megcélzott színvonal: a szoros körülmények között, takarékosan
élő amerikai polgár igényei és lehetősége, amikor éves jól megérdemelt
nyaralására megy a családjával. Ennek a pontosítása azért nagyon lényeges,
mert nagyon sok mindent valószínűleg az itt leírtaknál lényegesen olcsóbban
is megoldható az igények, a színvonal jelentős csökkentése mellett. Szélsőséges
példa: lehet hátizsákkal közlekedni és az út szélén aludni hálózsákban,
autóstoppal közlekedni, stb. Vannak, akik így csinálják, nem nagyon sokan,
főleg diákok. (És lehet margarinos kenyéren is élni, vasár- és ünnepnapokon
kis mustárral rajta. Aki ezt a megalázó helyzetet mint keleteurópai turista
még nem élte meg, vagy nem került hozzá közel már itt, Nyugateurópában
az elmúlt évtizedekben, az kimondottan szerencsésnek mondható.) Ez az utazási
forma azonban jelentős többlet-időráfordítással jár a kényelmetlenségekről
nem is beszélve, amit egy diák könnyebben elvisel. Mi azonban az alkalom
ritkasága, nehezen megismételhetősége miatt, a minél több látnivaló megnézése
érdekében megengedtük magunknak a takarékos amerikai színvonalát, így a
leírt ár-nagyságrendek ennek a színvonalnak a minimumát jelzik. Felfelé
nincs határ.
Repülőút: nagyon idejekorán kell figyelni a különböző légitársaságok akciós ajánlatait, mi már márciusban lekötöttük a jegyet (ehhez el kellett határozni az útvonalat pontos időpontokkal, megszakítási helyekkel, stb.). Így az oda-vissza út egy főre 80.000 Ft volt. Nyáron már 100 alatt nem tudtuk volna megoldani.
Szállás: Ha nem sikerül ismerősöknél lakni, akkor időben kell keresni és lefoglalni kedvező árú szállást. Vannak az egész kontinensre kiterjedő motelhálózatok (ilyen pl. a Motel 6), melyeknek saját katalógusuk van. A Motel 6 nagyon jó árú, de nincs mindenhol. Az Amerikai Autóklub (AAA) által kiadott könyvecskékben is van szállásjegyzék, nagyon jól használható. A kiszemelt motelt időben (legalább egy héttel előbb) fel kell hívni, és a kívánt foglalást a hitelkártya paramétereinek bemondásával lefoglalni. A foglalás általában egy nappal korábban még költségvonzat nélkül lemondható. Foglaláskor célszerű megkérdezni ezt a visszamondási utolsó időpontot, valamint a foglalási számot, mert az az egyértelmű hivatkozási kulcs lemondáskor is, a szoba elfoglalásakor is. A motelszobákban tipikusan két duplaágy van, négy személyre alig (mondjuk $5-tel) kerül többe, mint kettőre. Irányár: $35-50 között két főre. Ez persze a lehetőségek skáláján legalul van, felső határ a csillagos ég. Ez a telefonos foglalás nekünk kb. 20 alkalomból 19-ben zökkenőmentesen funkcionált, egy esetben pedig a motel valamit elkevert, de minden következményét magára vállalta és szoba így is volt. Nagyon sok a motel, de a kedvezőbb árúaknál egyáltalán nem biztos, hogy az utolsó pillanatban érkezve helyet lehet kapni. És bizony az ember gyakran érkezik eléggé későn este.
Térkép és egyéb információ: Minden térkép
és könyv nagyon drága. A célszerű megoldás: kell találni olyan ismerőst
Amerikában, aki tagja az Autóklubnak (AAA). Ezen a vonalon ugyanis ingyen
lehet megkapni egyrészt azt a már említett könyvecskét, mely államonként
(kisebb államok esetén kettő is lehet egy könyvben) összefoglalja a látnivalókat
és az AAA színvonalát megütő szálláslehetőségeket, másrészt térképeket.
Első lépésben nyilván a meglátogatandó állam térképére van szükség. Ezek
az AAA térképek sajnos nem olyanok, mint a Freytag&Berndt térképei,
hanem meglehetősen vázlatosak, üresek. Csak a fontosabb utak és települések
vannak rajta, plusz a távolságok. Semmi utalás sem a domborzatra, sem az
esetleges objektumokra. Ezen első pillanatban felkaptam a vizet, aztán
rájöttem, hogy bennem van a hiba, nem ismertem fel időben az informálódás
helyes rendjét. Az állam térképe nem való egyébre, mint a globális tájékozódásra,
és minden további finomításhoz részletes térképek állnak rendelkezésre,
csak kérni kell őket. A strukturálást mindenkor a helyi viszonyok, a célszerűség
határozzák meg. Így a részletezés lehet esetenként megyénként (county),
tájegységenként, nemzeti parkonként, továbbá még alacsonyabb szinten városonként.
Itt említem meg a különböző látnivalókkal kapcsolatos költségeket is. A
személyenkénti belépődíjak $5 és $15 között ingadoznak. A legolcsóbbak
az állami múzeumok, esetenként még $5 alatti árakkal (pl. Chicago Art Museum),
a felső szélen a menőbb magángyűjtemények, speciális látnivalók vannak
(pl. Butchart's Garden). Fontos tudni, hogy melyik múzeumban mit lát az
ember, bizony, velünk előfordult, hogy egy tervezett múzeumlátogatást hirtelen
más nézéssel cseréltünk fel a belépő ára miatt.
Nagyon drágák de nagyon kívánatosak a látványos helyekről készült színes
fényképes füzetek, könyvek, ill. videokazetták. Vigyázat: PAL rendszerűt
kell venni! Az ilyenen nagy pirosbetűs felirat hirdeti, hogy a helybeliek
azt éppen úgy nem tudják lejátszani, mint mi az ő NTSC-rendszerű szalagjaikat.
Amin nincs ilyen külön figyelmeztető felirat, az minden NTSC rendszerű.
Ezek nem olcsók, $20-30-ba kerülnek. Célszerű megnézni, hogy hány percnyi
felvétel van rajta és mi a tartalma. Van eset, hogy nem érdemes megvenni,
mert magam is megcsinálom körülbelül ezt a felvételt, de sok másik esetben
olyan felvételek vannak, amit csak nagy utánajárással, sok munkával és
idő árán lehetne elkészíteni. Az idő volt nálam a legtöbb esetben a legnyomósabb
tényező. De pl. a Mt. St. Helens 1980. évi felrobbanásáról készült felvétel
nem is helyettesíthető. Nem kis összeget adtam ki ilyen célra, de semmit
nem bántam meg belőle.
Színház, opera, hangverseny még nyugateurópai fogalmakkal mérve is nagyon
drága, de ráadásul nem is lehet kapni: a jegyeket hónapokkal az előadás
előtt már kiárusítják, 'last minute' nézőnek semmi esélye.
Étkezés, élelmiszer: A vendéglő/élelmiszerüzlet
árhányados a szokásos, így a rendszeres vendéglőbejárás nem egészen nyerő.
Viszonylag kedvező árú vendéglő nagyon sok van, tekintve, hogy itt mindenki
valamilyen náció gyermeke, a vendéglők is mexikóiak, thaiföldiek, burmaiak,
kínaiak, japánok, esetleg franciák, olaszok, stb. Minden van, itt is fontos
az információ, hogy mi hol van és mennyibe kerül. Egy étkezést fejenként
$10-nél olcsóbban csak önkiszolgálóban lehet megúszni. A kis, hangulatos
vendéglőkkel is vigyázni kell, mert tudnak drágábbak is lenni.
Az üzletben való élelmiszervásárlásnál ugyanazt a rácsodálkozást éltem
meg újra, mint annakidején az első nyugati utakon. Egy Billa vagy Spar
vidéki szatócsüzlet az amerikai szupermarket-hálózatokhoz (pl. Safeway)
képest. A bőség, az óriási alapterület, az áruválaszték mellbevágó és azon
túl, hogy egy-egy ilyen bevásárlás komoly turistateljesítmény, azért nagyon
kellemes ezeken a helyeken vásárolni, mert akkora a kínálat, hogy meg lehet
találni mindig a megfelelő árú és minőségű terméket. A kiszolgálás előzékeny,
udvarias, kimondottan figyelmes. Az óriási önkiszolgáló polcokon felül
feltűnően sok kézi kiszolgálású pult is van bőséges személyzettel. Az árak
persze az amerikai viszonyok között nevezhetők viszonylag kedvezőnek, a
mindenkori dollárárfolyam figyelembevételével a mi árainknak a 2-5-szöröse.
Persze, ha meggondoljuk, hogy a nagy alapterület, a sok kiszolgáló és nem
utolsósorban az árumennyiségben rejlő óriási lekötött tőke árát is meg
kell fizetni, akkor sokminden érthetővé válik.
Autóbérlés: Nagyon kedvező árakat olvas
az ember a szórólapokon, a valóság azonban sokszor más. Itt kell elmondjam
azt az általános a rossz tapasztalatot, hogy ismételten előfordult, hogy
az ajánlkozás stádiumában egy minimális szolgáltatás árát közlik, plusz
az igénybe vehető többletszolgáltatást, de harapófogóval sem lehet kihúzni
az igazi, végső árat. Többször volt, hogy rákérdeztem: ennyi fog állni
a számlán, ill. ennyivel terhelik meg a kártyámat? Igen. A végösszeg aztán
kivétel nélkül 10-20%-al több volt részben egyéb és részben különböző okok
miatt. Ez tényleg annyira ismétlődő volt, mintha szégyellnék a végösszeget,
holott ezt mint kereskedői fogást biztosan az iskolában tanítják. Nagyon
haragudtam érte.
Az autóbérlésnél különösen kell vigyázni pár dologra. A prospektus szerinti
napidíj lehet, hogy csak $20, de erre még nagyon sok minden rájön. Súlyos
többlet, ha más helyen adja le az ember a kocsit, mint ahol felvette. Külön
$50 felárat kértek, mert a repülőtéren vettem át a kocsit. Külön napi $10
volt a biztosítás okozott kárra, további ugyanennyi a bérelt kocsi kárára.
Ezen felül km-díjat is számíthatnak.
Aztán még egy effektus, amire minden üzletkötésnél oda kell figyelni. A
szolgáltató alkalmazottja lehet fekete, kínai, mexikói, beszélhet valami
egészen ocsmány, érthetetlen angolt, akkor is én vagyok a külföldi, akivel
szemben megengedi magának, hogy ne értse, vagy ne azt értse, amit mondok.
Ezért is eléggé morcos voltam, tekintve, hogy szinte mindenütt előfordult,
ahol egyáltalán pénzt lehetett belőlem kicsiklandozni. Így aztán pl. semmiképpen
sem sikerült a legkisebb kategóriájú autót kapni, mondhattam akármit.
Én sajnos ezekbe a csapdákba mind beleestem, így nekünk a kocsi végül a
benzinköltségen felül több, mint napi $80-ba került. Ha pontosabban informálódom,
talán a feléből megúszom, de hangsúlyozom, hogy a pontos információ megszerzése
nem könnyű, komoly ellenérdekeltség van a szolgáltatónál.
A kocsibérléshez kártya kell és jogosítvány, a kettőnek azonos névre kell
szólnia. A magyar normál fényképes jogosítványt simán elfogadták.
repülés kontinensen belül: nagyon is reális alternatívája lehet akár a bérelt kocsinak, akár vonat/autóbuszközlekedésnek. Itt is nagyon fontos az alapos informálódás az összes reálisan szóba kerülő alternatív járat összevetésével. Nekünk pl. Napa városból indulva útban mindegy volt, hogy Las Vegasba Sacramentoból vagy San Franciscóból repülünk. A két járat ára között majdnem kettes szorzó volt.
Vásárlás, pénz, kártya: Nem kell, hogy az
embernél készpénz legyen. Szinte minden fizethető hitelkártyáról (nekem
magyar VISA van, hogy más kártyát hogyan fogadnak el, azt nem tudom, utazás
előtt célszerű a bankban megérdeklődni). Az a kevés, ahol nem (posta, újságos,
villamosjegy, parkolójegy-automata, egyes helyeken a múzeumi belépő), ott
zömében elfogadnak American Express Traveller's dollárcsekket. Ezt amerikában
névértéken elfogadják készpénznek, tehát semmi beváltási illeték, visszaadnak
belőle készpénzt, ha nagyobb a címlet, mint a fizetendő összeg. Nem is
vittünk több készpénzt itthonról, mint $100 összesen, de nem használtuk
mind el.
Az iparcikkek valamivel olcsóbbak mint Európában, különösen a műszaki cikkek,
ruházat, cipő.
A költségek, költségcsoportok aránya, súlya az utazás
jellegétől és megannyi egyéni, stílusbeli tényezőtől függ, és természetesen
nagyon múlik azon, hogy az embert kinti ismerősei milyen szintig vendégelik
meg. Miután azonban az utunk fele idejében saját költségre utaztunk, vagy
legalábbis részarányosan viseltük a költségek ránk jutó részét, mégis van
értelme hogy leírjak néhány arányszámot, melyeket a költségcsoportok utólagos
kiértékelése mutatott:
- útiköltség (csak ott, a repülőút oda-vissza ebben nincs bent): 50~60%
- szállás: ~20%
- étkezés: 10~15%
- belépők: 10~15%
A könyvek, videók és egyéb ajándékok mennyisége annyira szubjektív, hogy
ezeket itt figyelmen kívül hagytam.
Nem lenne méltányos e csúf, földhözragadt, anyagias gondolatokkal
befejezni ezt a kis fogalmazványt, ezért végezetül megfogalmazom szavakkal
is a választ az elején leírt kétségeinkre (bár az egész leírás ezt kell,
hogy sugallja).
Igen, nagyon jó volt elmenni Amerikába, mert megismertem valamit, ami érdemben
új volt számomra, mert a korábbi ismereteim - mint kiderült - nem a lényegre
vonatkoztak. És a kérdésre, hogy megyek-e megint, ismét csak igen a válasz
azzal, hogy még több felkészülésre lesz szükség, hogy az időt és a lehetőségeket
még hatékonyabban használjam ki.
Lapozás vissza